De Consumentenbond heeft op 7 juli een collectieve aanklacht tegen Facebook aangekondigd, in samenwerking met de Data Privacy Stichting. Wie is die stichting eigenlijk?

Privacy gaat ons allemaal aan, al zijn veel mensen zich daar niet altijd voldoende bewust van. Wie om zich heen kijkt, komt diverse organisaties tegen die opkomen voor onze privacy. Wie zijn al die organisaties eigenlijk?

Om te beginnen is er dus kennelijk de Data Privacy Stichting. Deze stichting lijkt helemaal nieuw opgetuigd te zijn speciaal voor de aanklacht tegen Facebook. De stichting komt nog niet voor in het register van de Kamer van Koophandel (online), maar schijnt gevestigd te zijn in Amsterdam. De domeinnaam is op 28 september 2019 geregistreerd en de website draait op servers van Google in de VS.

Andere partijen in de privacymarkt zijn natuurlijk de Consumentenbond en Bits of Freedom. De Consumentenbond doet uiteraard veel meer dan letten op onze privacy. Ze test ook wasmachines, airfryers en elektrische auto’s en dergelijke.

Bits of Freedom bestaat al vele jaren en wordt in Nederland gehost door XS4ALL. Deze organisatie komt niet alleen op voor onze privacy, maar is daarnaast gericht ook op de vrjiheid op internet in het algemeen. Hoewel die twee onderwerpen vaak aan elkaar verwant zijn.

Privacy First

Verder is er de stichting Privacyzorg, speciaal gericht op zorginstellingen. Daarnaast heb je ook Privacy First, een organisatie die bijvoorbeeld fel tegenstander was van de sleepwet (het op grote schaal aftappen van telefoon- en internetverkeer bij een mogelijke verdenking van een strafbaar feit). Privacy First heeft als doel het behouden en bevorderen van het recht op privacy.

Ook is er een stichting opgericht die zich vrijwillig inzet voor de ontwikkeling en het gebruik van open, privacyvriendelijke en goedbeveiligde ICT. Dit is de stichting Privacy by Design waar ook Bart Jacobs, hoogleraar computerbeveiliging aan de Radboud Universiteit Nijmegen, aan deelneemt.

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)

De AVG heeft uiteraard mensen wakker geschud als het gaat om de bescherming van hun privacy. Een van die organisaties die in aanloop naar de invoering van de AVG is ontstaan, is de Stichting AVG voor Verenigingen. Deze stichting helpt verenigingen om te voldoen aan de AVG-regels.

Verder bestaat er ook de Stichting Privacy Nederland. Dit is een wat onbekendere stichting. De man hierachter is ene Romeo Kadir, een man die zicht bezighoudt met zaken die te maken hebben met privacy en databescherming. Kadir is ook de man die het NPKI, Nederlands Privacy Klachten Instituut, heeft opgezet. Dit bestaat ongeveer sinds 2018.

En dan is er het Privacy Waarborg, van de branchevereniging van marketingbureaus DDMA. Het waarborg is een soort sticker die je mag dragen als je als marketingbureau belooft bepaalde privacyregels na te leven. Het Privacy Waarborg is overigens niet officieel erkend als waarborg voor de AVG.

Overheid

Vanuit de overheid is er ook aandacht voor privacy, in de vorm van het Centrum Informatiebeveiliging en Privacybescherming (CIP). Dit is een publiek-private netwerkorganisatie die informatie deelt over onder meer privacybescherming. En last but not least is er de Autoriteit Persoonsgegevens. De waakhond die daadwerkelijk mag optreden als onze privacy wordt geschonden.

Het is dus een aardige warboel van stichtingen en organisaties die zich lijken te bekommeren om onze privacy. Het is goed om in de gaten te houden welke organisatie het beste bij jouw belangen past.

Categories: